Wednesday, August 25, 2010

Kisah Seorang Arab Desa

Daripada Sayyidina Khalid Bin Al-Walid Radiallahu'anhu telah berkata:

Telah datang seorang arab desa kepada Rasulullah S.A.W yang mana dia telah menyatakan tujuannya :

" Wahai Rasulullah!  Sesungguhnya kedatangan aku ini adalah untuk bertanya engkau mengenai apa yang akan sempurnakan diriku di dunia dan akhirat."

Maka Baginda S.A.W. telah berkata kepadanya :

" Tanyalah apa yang engkau kehendaki. " 

Arab Desa             :    Aku mahu dimurahkan rezeki oleh Allah.
Baginda S.A.W.    :    Sentiasa berada dalam keadaan bersih, nescaya Allah akan memurahkan rezeki. 

Arab Desa             :   Aku mahu menjadi orang yang alim.
Baginda S.A.W.     :   Takutlah kepada Allah, maka engkau akan jadi orang yang alim.

Arab Desa             :   Aku mahu menjadi orang paling kaya.
Baginda S.A.W.    :   Jadilah orang yang yakin pada diri, maka engkau akan jadi orang paling kaya.

Arab Desa            :   Aku mahu menjadi orang yang adil.
Baginda S.A.W    :   Kasihanilah manusia yang lain sebagaimana engkau kasih pada diri sendiri, maka jadilah engkau seadil-adil manusia.

Arab Desa           :   Aku mahu menjadi orang yang paling baik.
Baginda S.A.W   : Jadilah orang yang berguna kepada masyarakat, maka engkau akan jadi sebaik-baik manusia.

Arab Desa          :   Aku mahu menjadi orang yang istimewa di sisi Allah . 
Baginda S.A.W.  :   Banyakkan zikrullah nescaya engkau akan jadi orang istimewa di sisi Allah.

Arab Desa          :   Aku mahu disempurnakan imanku.
Baginda S.A.W.  :   Perelokkan akhlakmu nescaya, imanmu akan sempurna.

Arab Desa          :   Aku mahu termasuk dalam golongan orang yang muhsinin (baik).
Baginda S.A.W.  :   Beribadatlah kepada Allah seolah-olah engkau melihatNya dan jika engkau tidak merasa begitu kurangnya engkau yakin.  Dia tetap melihat engkau maka dengan cara ini engkau akan termasuk golongan muhsini.

Arab Desa          :   Aku mahu termasuk dalam golongan mereka yang taat.
Baginda S.A.W.  :  Tunaikan segala kewajipan yang difardhukan, maka engkau akan termasuk dalam golongan mereka yang taat.

Arab Desa          :   Aku mahu berjumpa Allah dalam keadaan bersih daripada dosa. 
Baginda S.A.W.  : Bersihkan dirimu daripada najis dosa, nescaya engkau akan menemui Allah dalam keadaan suci daripada dosa.

Arab Desa          :   Aku mahu dihimpun pada hari qiamat di bawah cahaya. 
Baginda S.A.W. :  Jangan menzalimi seseorang, maka engkau akan dihitung pada hari qiamat di bawah cahaya.

Arab Desa          :   Aku mahu dikasihi oleh Allah pada hari qiamat.
Baginda S.A.W. :   Kasihanilah dirimu dan kasihanilah orang lain, nescaya Allah akan mengasihanimu pada hari qiamat.

Arab Desa          :   Aku mahu dihapuskan segala dosaku.
Baginda S.A.W. :   Banyakkan beristighfar, nescaya akan dihapuskan (kurangkan) segala dosamu.

Arab Desa          :   Aku mahu menjadi semulia-mulia manusia.
Baginda S.A.W. :  Jangan mengesyaki sesuatu perkara pada orang lain, nescaya engkau akan jadi semulia-mulia manusia.

Arab Desa          :   Aku mahu menjadi segagah-gagah manusia.
Baginda S.A.W. :   Sentiasa menyerah diri (tawakkal) kepada Allah, nescaya engkau akan jadi segagah-gagah manusia.

Arab Desa          :   Aku mahu termasuk dalam golongan mereka yang dikasihi oleh Allah dan RasulNya.
Baginda S.A.W. :   Cintailah segala apa yang disukai oleh Allah dan RasulNya, maka engkau termasuk dalam golongan yang dicintai oleh mereka.

Arab Desa          :   Aku mahu diselamatkan dari kemurkaan Allah pada hari qiamat.
Baginda S.A.W. :  Jangan marah kepada orang lain, nescaya engkau akan terselamat daripada kemurkaan Allah dan RasulNya.

Arab Desa          :   Aku mahu diterima segala permohonanku.
Baginda S.A.W.  :  Jauhilah makanan haram, nescaya segala permohonanmu akan diterimaNya.

Arab Desa          :   Aku mahu agar Allah menutupkan segala keaibanku pada hari qiamat. 
Baginda S.A.W.  :  Tutuplah keburukan orang lain, nescaya Allah akan menutup keaibanmu pada hari qiamat.

Arab Desa           :   Siapa yang terselamat daripada dosa?
Baginda S.A.W.  :   Orang yang sentiasa mengalir air mata penyesalan, mereka yang tunduk pada kehendakNya dan mereka yang ditimpa kesakitan.

Arab Desa          :   Apakah sebesar-besar kebaikan di sisi Allah?
Baginda S.A.W.  :  Elok budi pekerti, rendah diri dan sabar dengan ujian (bala).

Arab Desa           :   Apakah sebesar-besar kejahatan di sisi Allah? 
Baginda S.A.W.  :   Buruk akhlak dan sedikit ketaatan.

Arab Desa           :    Apakah yang meredakan kemurkaan Allah di dunia dan akhirat?
Baginda S.A.W.  :    Sedekah dalam keadaan sembunyi (tidak diketahui) dan menghubungkan kasih sayang.

Arab Desa           :   Apakan yang akan memadamkan api neraka pada hari qiamat?
Baginda S.A.W.  :   Sabar di dunia dengan bala dan musibah.

No comments:

Post a Comment